(bedragen x 1.000) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Indicatie | Investering | Subsidie | Aandeel derden | Aandeel gemeente | Krediet votering | Kapitaallasten | Fasering | ||||
Majeure projecten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||
Burgerinitiatieven | |||||||||||
Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort, Neeritter | 5.000 | 5.000 | 200 | 155 | 154 | 2021 | |||||
Aanvullende verkeers-maatregelen fusie scholen | p.m. | p.m. | 2021 | ||||||||
t Maasveld (Park Leudal Oost) | 1.600 | p.m. | 1.600 | 100 | 58 | 57 | 57 | 2020 | |||
Wielerbaan | 820 | 820 | 63 | 62 | 62 | 2020 | |||||
Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel | 3.000 | p.m. | 3.000 | 116 | 115 | 114 | 2020 | ||||
Aanvullende verkeers-maatregelen fusie sport | 756 | 756 | 38 | 37 | 37 | 2020 | |||||
Subtotaal | 11.176 | 11.176 | 300 | 275 | 426 | 424 | |||||
Lokale projecten | |||||||||||
Fietspad Spoorbrug Buggenum | 7.100 | 3.500 | 3.600 | 180 | 2022 | ||||||
Herinrichting Napoleonsweg Neer | p.m. | p.m. | 2022 | ||||||||
Herinrichting oude kern Baexem | 3.500 | 1.750 | 1.750 | 88 | 2022 | ||||||
Fietspad, ontbrekende schakel Horn N280 | 691 | 35 | 2022 | ||||||||
Zevenellen | 1.000 | 175 | 333 | 492 | 25 | 24 | 2021 | ||||
Subtotaal | 11.600 | 5.425 | 333 | 6.533 | 25 | 327 | |||||
Totaal | 22.776 | 5.425 | 333 | 17.709 | 300 | 275 | 451 | 751 | |||
Beschikbaar binnen stelpost | 971 | 958 | 958 | 958 | |||||||
Stand van de reserve majeure projecten per 1-1-2020 | 596 | ||||||||||
Onttrekking afschrijvingen gevoteerde kredieten uit reserve majeure projecten | -46 | -259 | -259 | -259 | |||||||
Overheveling investeringskrediet bereikbaarheid Zevenellen | 9 | 9 | |||||||||
Bijdrage vanuit onderhoudsbudget voor Heldenseweg | 9 | 9 | 9 | ||||||||
Verschil (- tekort / + overschot) | 1.536 | 433 | 266 | -34 |
Burgerinitiatieven
Fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter
In 2018 heeft de raad ingestemd met het advies van de stuurgroep - gevormd door de dorpsraden, SPOLT en de overige kernpartners - om de locatie ter hoogte van het sportpark aan de Kallestraat in Hunsel aan te wijzen als plek voor het nieuwe speel-leercentrum voor de 3 fuserende scholen in Hunsel, Ittervoort en Neeritter. Naar aanleiding van een verzoek van de ouders uit Ittervoort en Neeritter heeft de raad in 2019 besloten om het college op te dragen een ouderraadpleging te doen. In de raadscyclus van november 2019 heroverweegt de raad mogelijk haar besluit over de locatie voor de nieuwe speel-leercentrum. Inmiddels is het besluit tot fusie genomen. In 2020 wordt het Programma van Eisen voor het nieuwe speel-leercentrum uitgewerkt tot een architectonisch ontwerp.
Dit project heeft betrekking op programma 2.
Aanvullende verkeersmaatregelen fusie scholen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter
In 2019 is een verkeersonderzoek naar de veilige routes van en naar het nieuwe speel-leercentrum in Hunsel uitgevoerd. Gelet op de ouderraadpleging wordt dit onderzoek uitgebreid met de veilige routes naar de locatie van de bestaande school in Ittervoort als de raad besluit de locatie te heroverwegen. De uiteindelijk te treffen maatregelen - en de daarbij behorende investeringen - zijn vanzelfsprekend afhankelijk van de keuze van de locatie.
't Maasveld
In 2019 hebben de initiatiefnemers van 't Maasveld de plannen voor het nieuwe sportpark inclusief een veilige wieleromgeving verder uitgewerkt. Inmiddels is Provincie Limburg benaderd voor de cofinanciering van € 1 miljoen. Bij een positieve reactie van de provincie wordt het plan verder voorbereid voor een definitieve aanvraag om een krediet. Uitvoering van de plannen kan dan vanaf 2020 plaatsvinden.
Sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel
In de raadscyclus van februari 2018 heeft de raad ingestemd met de keuze voor de locatie Oranjestraat in Kelpen-Oler voor de accommodatie voor de voetbalverenigingen van Hunsel, Ell, Kelpen-Oler en Grathem. In 2019 wordt in bouwteam-verband het ontwerp voor de nieuwe voetbalaccommodatie ontwikkeld. In de cyclus van november 2019 wordt het voorstel om het investeringskrediet aan de raad voorgelegd. Bij een positief besluit en na vaststelling van het bestemmingsplan - eveneens voorzien voor de raadscyclus van november 2019 - wordt in januari 2020 gestart met de aanleg van het nieuwe sportpark. De opening is voorzien voor september 2020, zodat het voetbalseizoen 2020 - 2021 in Kelpen-Oler wordt afgetrapt.
Aanvullende verkeersmaatregelen fusie sport Kelpen-Oler, Grathem, Ell en Hunsel
In 2019 heeft een verkeersonderzoek naar de veilige verkeersroutes van en naar de nieuwe voetbalaccommodatie in Kelpen-Oler plaatsgevonden. De uitkomsten daarvan worden uitgewerkt tot concrete maatregelen. In de cyclus van november 2019 wordt het voorstel om het investeringskrediet aan de raad voorgelegd. Deze worden uitgevoerd in 2020, zodat bij opening van de nieuwe voetbalaccommodatie in september 2020 de veilige verkeersroutes een feit zullen zijn.
Open club Roggel
Gelet op demografische ontwikkelingen en met het oog op behoud van leefbaarheid in met name Roggel hebben acht verenigingen initiatief genomen, waarbij zij door sterke samenwerking, verankerd door de vorming van een maatschappelijke coöperatie, samen een toekomstbestendige organisatie vormen. Door de gezamenlijke ontwikkeling van initiatieven vormen zij op het gebied van sport, cultuur en maatschappelijke activiteiten een spin in het web voor Roggel.
Door de Open Club Roggel is een businesscase opgesteld. Van deze businesscase is in 2019 scenario 1 doorgevoerd met hulp van de gemeente. In de periode 2020 - 2023 komt scenario 2 aan de orde. De Open Club Roggel wordt gezien als een majeur project.
Lokale projecten
Fietspad spoorbrug Buggenum
De haalbaarheidsstudie naar een snelle fietsroute tussen Roermond en Leudal bevindt zich momenteel in de 2e fase, de voorbereiding van de tracékeuze. Hierbij wordt mede aan de hand van een maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) de haalbaarheid van de verschillende tracés onderzocht. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid van cofinanciering onderzocht. Naar verwachting wordt de studie eind 2019 afgerond en wordt begin 2020 een voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad over het vervolg.
Fietspad Heldenseweg
De realisatie van dit fietspad is als toonaangevend project opgenomen in het provinciale Uitvoeringsplan Fiets. Met de in maart 2018 door de provincie afgegeven beschikking is medefinanciering door de provincie tot in ieder geval 40% met een maximum van
€ 658.000 verzekerd. Aanleg van dit vrijliggend fietspad heeft hoge prioriteit. In de 2e helft van 2018 is gestart met de planologische procedure en de grondaankopen. Op 25 juni 2019 heeft de gemeenteraad een krediet beschikbaar gesteld zodat medio oktober 2019 gestart werd met de realisatie. Openstelling is voorzien in het voorjaar van 2020. Dit project heeft betrekking op programma 4.
Herinrichting Napoleonsweg Neer
Op basis van een herschikking van Provinciale middelen vanwege de nieuwe provinciale Mobiliteitsvisie heeft de Provincie Limburg besloten de voorbereiding van een herinrichting van de Napoleonsweg (N273) in de kern Neer vooralsnog niet op te pakken. Uitgangspunt voor de voorgenomen herinrichting was een 50 km/uur inrichting met gescheiden rijbanen. Voor de kruisingen wordt gedacht aan een rotonde op de kruising Heldenseweg, een rotonde annex komversterker op de kruising Maasweg (richting bedrijventerrein Soerendonck) en aanpassing van de komgrens aan de zuidzijde (nabij Kruisstraat). Gevoerd bestuurlijk overleg heeft nog geen antwoord opgeleverd op de vraag wanneer planvoorbereiding dan wel aan de orde is. In de begroting 2020 worden dan ook geen kosten opgenomen voor dit project. Er is nog geen indicatie voor de gemeentelijk kosten. Dit project heeft betrekking op programma 4.
Herinrichting oude kern Baexem
Na realisatie van het project N280-West, wegvak Leudal, kan de herinrichting van de oude kern Baexem worden uitgevoerd. Naar verwachting is dit niet voor 2023.
Het omgevingsproces om te komen tot een ontwerp zal na vaststelling door Provinciale Staten van het ontwerp PIP (van het project N280-West, wegvak Leudal) worden opgestart (Q4 2020).
Fietspad ontbrekende schakel Horn N280
Het project behelst het optimaliseren van de verbinding voor fietsers tussen Baexemerweg/Napoleonsweg en de brug over het Lateraal Kanaal in de N280. In het project is een herinrichting van een gedeelte Rijksweg in Horn tot 30 km/u zone opgenomen en een opwaardering van de bushaltes op dat deel van de Rijksweg. Voor het project loopt een subsidieaanvraag op basis van het Uitvoeringsprogramma Fiets bij de provincie Limburg. Het college van Gedeputeerde Staten heeft op 26 maart 2019 besloten om deze subsidie toe te kennen. De gemeente heeft gevraagd om de hoogte van de subsidie te bepalen op € 376.650. De beschikking moet nog door de gemeente worden ontvangen. Daarna wordt de raad gevraagd om het benodigde krediet beschikbaar te stellen.
Aanvullende verkeersmaatregelen Zevenellen
Via de samenwerking in het Regionaal Mobiliteitsoverleg Midden-Limburg (RMO) is er gewerkt aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. Via het RMO is van de provincie Limburg een subsidie (€ 175.000) ontvangen voor de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenellen.
Een extern adviesbureau heeft voor dit bedrijventerrein een bereikbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de capaciteit van het noordelijke en zuidelijke kruispunt in de eindsituatie onvoldoende is. Het college heeft naar aanleiding van dit advies besloten om de aanleg van twee rotondes op de Roermondseweg na te streven. De totale kosten worden geschat op € 1.000.000 excl. btw waarvan twee derde voor rekening van de gemeente komt (op basis van de potentheorie) en een derde voor rekening van de initiatiefnemer. Momenteel wordt gewerkt aan de ontwerpen van de rotondes op basis waarvan in het najaar van 2019 een krediet wordt aangevraagd bij de raad. Aanbesteding en uitvoering zijn gepland voor 2020.