Financiën en belastingen

~We hebben een sluitende begroting~
~Nieuwe externe financieringsmiddelen worden gezocht~
~De P&C cyclus wordt verder doorontwikkeld~
~Er is sprake van een stevige sturing op beheer deelnemingen~

Visie

Leudal streeft naar een gezonde financiële huishouding. Om deze positie te behouden moeten we inzetten op het realiseren van (nieuwe) ‘ombuigingen’. Onze uitgangspunten zijn een financieel sluitend perspectief en een weerstandsvermogen dat voldoende is.

BBV-proof
De vernieuwingen uit het BBV hebben vervolgens hun vertaling en invulling gekregen bij het opstellen van de begroting 2020-2023. De onderdelen in programma 10, met uitzondering van vastgoed, zijn overgeheveld naar de algemene dekkingsmiddelen conform BBV voorschriften.

Wat willen wij bereiken?


Sluitende begroting

Een degelijk en solide financieel beleid blijft onze ambitie. De ingezette koers, in tijden van langdurige tekorten voor de Jeugdzorg, is een sluitende begroting. Leudal conformeert zich hierbij aan de voorschriften van het provinciaal toezicht.

Het weerstandsvermogen en weerstandscapaciteit voldoen aan de norm
Het weerstandsvermogen is de mate waarin een gemeente in staat is om middelen vrij te maken om substantiële incidentele financiële tegenvallers op te vangen. Een precies sluitende begroting zonder weerstandsvermogen betekent dat iedere tegenvaller een probleem gaat opleveren. Een buffer is daarom wenselijk. Door het vaststellen van de notitie “weerstandsvermogen nader bezien” bij de begroting 2016 is een beleidskader vastgesteld dat handvaten geeft op de vraag hoe groot moet die buffer (weerstandsvermogen) dan moet zijn en de spelregels die daarbij horen.
De volgende beleidsuitgangspunten zijn vastgesteld:

  • De weerstandscapaciteit toetsen aan de risico’s zoals deze vanuit het risicomanagement worden geïnventariseerd in de risicobeheermatrix.
  • De berekening van de buffer alleen te baseren op de direct beschikbare, incidentele weerstandscapaciteit (algemene reserve).
  • Voor de normering van de ratio van het weerstandsvermogen de landelijk gehanteerde normeringstabel volgen.
  • Spelregels formuleren die antwoord geven op de vraag wat te doen als de ratio niet past binnen de normering.

De P&C-cyclus wordt doorontwikkeld
In 2020 blijven we werken aan de verbetering van onze P&C cyclus. We gaan verder met het aanscherpen van de doelstellingen en het (door)ontwikkelen van de indicatoren bij de programma's. Dit wordt meegenomen in het project 'doorontwikkeling programmagestuurd werken', waarin ook opnieuw gekeken wordt naar de opbouw van de programmastructuur. De uitwerking daarvan krijgt z'n beslag in de programmabegroting 2021-2024.

Daarnaast werken we aan de mogelijkheden op de website voor online versies van onze P&C producten.

Nieuwe externe financieringsmiddelen
Wij blijven bij nieuwe initiatieven verkennen in hoeverre wij als gemeente gebruik kunnen maken van alternatieve financieringsmogelijkheden zoals bijvoorbeeld crowdfunding of startups.

Stevige sturing op beheer deelnemingen
De wijze waarop wij sturen op onze verbonden partijen en deelnemingen gaan we nader onder de loep nemen, om daar waar mogelijk en nodig te komen tot verbeterslagen.

Totaal programma

Financiën en belastingen

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2018

Begroting na wijziging 2019

Primitieve begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Lasten

493

1.169

876

1.373

1.422

1.422

Baten

-229

-134

-35

-25

-25

-25

Mutatie reserves

10

0

0

0

0

0

Resultaat

274

1.036

842

1.348

1.397

1.397

ga terug