~Leudal heeft een snelle, kwalitatief goede en toegankelijke dienstverlening, die aansluit
bij de behoeften van de inwoner~
Visie
Het landelijke programma Transformatie dienstverlening is onder te verdelen in drie stromen van transformatie:
- sociaal domein - de drie decentralisaties;
- fysiek domein - komst van Omgevingswet;
- burgerzaken - transformatie burgerzaken.
De drie transformaties dienen hetzelfde doel: " Echte transformatie betekent dat we de leefwereld van bewoners en de ervaringen van professionals centraal stellen. Omdat mensen daar dagelijks verkeren en daar dagelijks de ontmoeting met burgers plaatsvindt en omdat we daar dagelijks zien waar nieuwe systemen niet werken en ook waar ze beter kunnen".
Bovenstaande transformaties zijn al gedeeltelijk verwerkt in de huidige visie van onze gemeente op dienstverlening. De visie op dienstverlening (Het Huis van de Dromen 2018 - 2020) is, kort gezegd, ons streven om van de burgers op alle niveaus van onze dienstverlening steeds minimaal een 7 als beoordelingscijfer te krijgen. De gekozen strategie om dit doel te bereiken is gestoeld op 4 pijlers:
- Pijler 1: Inzicht in klantwens, landelijke ontwikkelingen en klanttevredenheid.
- Pijler 2: Verankeren en ontwikkelen van de samenwerking.
- Pijler 3: Implementeren en borgen van systemen, kennis en capaciteit.
- Pijler 4: Burgerservice.
De visie is deels ook opgenomen in het organisatie ontwikkelplan etappe 1 en etappe 2.
Wat willen wij bereiken?
De organisatie is in ontwikkeling en stelt in 2020 een nieuwe strategische visie vast. Deze nieuwe strategische visie is van invloed op de algehele dienstverlening van de gemeente Leudal en vormt een belangrijke input voor de nieuwe visie op dienstverlening. In 2020 wordt een nieuwe visie op dienstverlening ontwikkeld. Het streven is de 'visie op dienstverlening 2021 en verder' medio 2020 ter vaststelling aan te bieden aan de raad. De resultaten die in 2020 zijn behaald ten aanzien van de pijlers uit het Huis van de Dromen worden eind 2020 aan de Raad gepresenteerd.
- Nog openstaande acties uit Het Huis van de Dromen pakken wij op in 2020. Eind 2020 worden de resultaten aan de raad gepresenteerd;
- Nieuwe acties voortkomend uit de analyse van de dienstverleningsmonitor 2019 pakken we op in 2019 of borgen we het plan van aanpak van de nieuwe visie op dienstverlening 2021 en verder.
Totaal programma
Dienstverlening aan burger en bedrijven | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2018 | Begroting na wijziging 2019 | Primitieve begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | 2.260 | 2.013 | 1.958 | 2.030 | 1.975 | 2.009 |
Baten | -682 | -360 | -315 | -334 | -239 | -239 |
Mutatie reserves | -232 | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 1.346 | 1.503 | 1.642 | 1.696 | 1.735 | 1.770 |