Overhead

Overhead omvat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces. Hiertoe behoren in ieder geval leidinggevenden in het primair proces, de ondersteuning vanuit de afdeling bedrijfsvoering op de “PIOFACH” functies (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie, Huisvesting) en overige kosten niet toe te delen aan de taakvelden in het primaire proces.

Wij hanteren de definitie die in het BBV wordt gehanteerd. Hierin worden ook de kosten meegenomen voor huisvesting, facilitaire zaken, ICT en overige. De laatste omvat kosten voor uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie zoals onder andere verzekeringskosten, opleidingskosten en aanvullende personeelskosten.

Overhead mag wel worden toegerekend aan grondexploitatie, investeringen en andere (subsidie)projecten en lokale heffingen.

Kostprijsberekening
Waar een integrale kostprijs berekend dient te worden, zal overhead extracomptabel verdeeld worden op basis van FTE inzet per taakveld.

(Bedragen x 1.000)

2020

2021

2022

2023

Personeel

6.117

5.928

5.878

5.878

Huisvesting en facilitair

845

843

841

839

ICT

1.836

2.214

2.381

2.268

Overig

1.930

1.791

1.791

1.792

Reserve

-880

-524

-574

-548

Totaal

9.848

10.252

10.317

10.229

Wat mag het kosten?

Overhead

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2018

Begroting na wijziging 2019

Primitieve begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Lasten

10.542

12.709

10.535

10.614

10.682

10.658

Baten

-454

-482

-464

-464

-464

-464

Mutatie reserves

-2.310

-2.056

-464

-270

-270

-246

Resultaat

7.778

10.170

9.606

9.880

9.947

9.948

ga terug