Eigentijds besturen en netwerken

~De maatschappelijke opgaven staan centraal, we laten los waar het kan, werken samen en nemen regie waar het moet~

Visie

Een eigentijdse overheid met een eigentijds bestuur staat midden in onze Leudalse samenleving. Wij bouwen samen aan de toekomst van Leudal. De rol die wij als overheid vervullen, verandert steeds afhankelijk van de maatschappelijke opgaven die voor ons liggen. Soms kunnen we loslaten en ruimte scheppen, soms moeten we intensief samenwerken en soms is het noodzakelijk om regie te nemen.

Een moderne overheid is in staat om interactief samen te werken met de samenleving. Begrippen als burgerparticipatie en overheidsparticipatie zijn ons niet vreemd. In het koersdocument interactief werken 2019-2021 is vastgelegd dat wij als overheid in een zo vroeg mogelijk stadium de samenleving betrekken om samen tot voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid te komen (burgerparticipatie). Daarnaast staan wij als overheid open voor initiatieven van inwoners, beoordelen we deze naar hun waarde en ondersteunen waar nodig om de initiatieven mogelijk te maken (overheidsparticipatie). Dit biedt ons houvast hoe wij het "samen bouwen" vormgeven.

Concreet is in het koersdocument interactief werken 2019-2021 de volgende ambitie bepaald:

  • In 2020 zijn we in staat om in elke beleidsontwikkeling, vraagstuk of uitdaging bewust de mate van participatie, volgens de participatieladder, te kiezen en helder te communiceren.
  • In 2021 is bij beleidsvorming meedenken de standaard.
  • In 2021 zijn we bewust bezig met en leren we voortdurend van alle interactieve processen waarbij gekozen is voor meebeslissen of meedoen volgens de participatieladder.

Ook stevige regionale, nationale en internationale samenwerking is noodzakelijk om een antwoord te bieden op onze maatschappelijke opgaven. Opgaven zijn veelal te omvangrijk om als gemeente alleen het hoofd te bieden. Daarnaast stoppen de maatschappelijke opgaven vaak ook niet bij de grens van de gemeente. Een stevige samenwerking met andere gemeenten, private- en publieke organisaties is daarbij van groot belang.

Leudal werkt op tal van terreinen in wisselende samenstellingen samen met andere overheden, vooral gemeenten in Midden en Noord-Limburg. Deze samenwerkingen brengen ons veel voordeel, maar vragen ook veel van onze bestuurlijke en ambtelijke capaciteit en de bestuurbaarheid is niet eenvoudig. Begin 2018 heeft de Raad een visie geformuleerd op de regionale samenwerking. We constateren dat er binnen de regio Midden-Limburg te weinig draagvlak voor onze visie bestaat.

In 2019 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de samenwerking in Midden-Limburg. Wanneer we de overwegingen, doelstellingen, uitgangspunten en samenwerkingsafspraken afzetten tegen de praktijk dan stellen we vast dat de inspanning en het rendement van de SML-samenwerking niet in balans zijn. SML heeft een sterke overlegcultuur met weinig daadkracht. Van de initiële bedoeling van SML om op vrijwillige basis en wisselende coalities samen te werken, blijkt in de praktijk te weinig terecht gekomen. De overlegstructuur is leidend geworden in plaats van de opgaven. De evaluatie zal eind 2019 leiden tot een bestuurlijk voorstel hoe verder te gaan met de regionale samenwerking binnen Midden-Limburg.

Ons College herkent de analyse en de conclusies die in de evaluatie worden benoemd. Wij onderschrijven dat maatschappelijke opgaven steeds meer en intensiever op regionaal niveau opgepakt dienen te worden. Tegelijkertijd zien bestuurders en medewerkers in de praktijk dat samenwerking via SML vaak stroperig verloopt en slagkracht ontbreekt.  Wij hechten nog altijd veel waarde aan regionale samenwerking op de schaal van Midden-Limburg. We zijn als Leudal te klein om een aantal taken volledig zelfstandig op een voldoende kwalitatief niveau uit te voeren. Wij vinden het spijtig dat de door Leudal voorgestelde doorontwikkeling (vormen vanf een andere duidelijke bestuursstructuur, en intensiever samenwerken met Keyport, OML en Gebiedsbureaus) op onvoldoende draagvlak in de regio kan rekenen. Samenwerking met andere gelijksoortige gemeenten buiten de structuur van SML en buiten de regio Midden-Limburg is daarom voor Leudal een logische vervolgstap. Per beleidsterrein kijken we op welke schaal en met welke partners samenwerking gewenst is om onze maatschappelijke opgaven aan te pakken. We maken zo een stap naar opgave gericht werken.

Programma 9, eigentijds besturen en netwerken, gaat dus niet over inhoudelijk beleid. Het gaat over de manier waarop wij als overheid met de samenleving en met andere overheden in verbinding staan. Hierbij geven wij vorm en inhoud aan de voortdurend veranderende rol van de overheid.

Wat willen wij bereiken?

In 2020 gaan we door om onze vastgestelde visie en ambities ten aanzien van interactief werken en regionale samenwerking te realiseren. Hiermee bouwen we voort op de weg die we zijn ingeslagen en focussen we op het daadwerkelijk realiseren van winst in de praktijk. Een toelichting wat we concreet gaan doen, staat beschreven onder de subdoelen.

Totaal programma

Eigentijds besturen en netwerken

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2018

Begroting na wijziging 2019

Primitieve begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Lasten

1.693

1.891

1.817

1.776

1.726

1.726

Baten

-4

-5

-5

-5

-5

-5

Mutatie reserves

-431

-365

-50

-50

0

0

Resultaat

1.258

1.521

1.762

1.721

1.721

1.721

ga terug