~Kansrijke en innovatieve (agrarische) bedrijven kunnen zich ontwikkelen op duurzame locaties~
Wat gaan wij daar voor doen?
1 januari 2021 is de Omgevingswet van kracht. De Omgevingswet is naast een stelselwijziging een veranderopgave in de manier van werken voor de gemeente. De implementatie van de Omgevingswet is mede daarom omvangrijk. Wij werken aan de implementatie van de wet in vier programmalijnen;
- Anders werken
Binnen deze programmalijn gaat het om de manier van werken binnen de gemeente en met de samenleving. Wij gaan meer werken vanuit een integrale visie en aanpak. - Ontwikkeling van nieuwe instrumenten
De ontwikkeling van de nieuwe instrumenten Omgevingsvisie, Omgevingsplan en programma’s staat centraal. Specifieke aandacht dient hier te zijn voor vermindering van de regeldruk (aanpassen van gemeentelijke regelgeving). - Dienstverlening en werkprocessen (sneller en beter)
De dienstverlening naar inwoners en bedrijven afgestemmen op de mogelijkheden van de wet. Hier moeten de werkprocessen op worden ingericht. - De ontwikkeling van het digitaal stelsel
De gemeentelijke organisatie moet aansluiten op het landelijke DSO. Dit moet uiterlijk 2024 gereed zijn. Het DSO ondersteunt gebruikers maximaal bij de uitvoering van processen voor plannen, vergunningen, toezicht en handhaving via de goede informatie op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Voor de inwerkingtreding van de wet in 2021 wordt de geest van de Omgevingswet – zoveel als mogelijk – toegepast in het programma Buitengebied in Beweging. In het programma Buitengebied in Beweging werken wij in de geest van de Omgevingswet en experimenteren en leren wij om te gaan met de uitdagingen van de toekomst (de transitie van de agrarische sector). Dit moet leiden tot een kwalitatief hoogwaardig woon-, werk- en leefklimaat in het buitengebied. Wij gebruiken daarbij natuurlijke momenten, zoals de verandering in de veehouderijsector en de landelijke regelingen die in dat kader zijn ontstaan (warme sanering varkenshouderijen). De komende jaren zullen vele veehouders stoppen en de blijvers worden groter in omvang. Voor beide groepen is het nodig dat wij creatief samenwerken en verbindingen leggen. Hierdoor pakken wij kansen om het buitengebied vitaal te houden en de leefomgeving te verbeteren (emissie reduceren, woonomgeving verbeteren) en ondernemers die hun toekomst in Leudal zien te faciliteren (de (verplaatsing naar) duurzame locaties).
Ook gaan wij aan de slag met de lokale vertaling van de regionale toeristisch recreatieve visie “Verbinden, vertellen, verrijken - Visie en Actieprogramma Recreatie en Toerisme Midden Limburg”. Hierdoor krijgen we inzicht in welke (economische) kansen er voor Leudal liggen op het gebied van recreatie en toerisme, kunnen we bepalen welke initiatieven wij wenselijk achten en wordt een jaarlijks uitvoeringsprogramma opgesteld.
Wat mag dat kosten?
Buitengebied in beweging | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2018 | Begroting na wijziging 2019 | Primitieve begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | ||||||
Omgevingswet | 81 | 348 | 175 | 215 | 0 | 0 |
Totale lasten | 81 | 348 | 175 | 215 | 0 | 0 |
Baten | ||||||
Omgevingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -214 | -173 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -133 | 175 | 175 | 215 | 0 | 0 |