~Adequate handhaving zorgt ervoor dat regels in toenemende mate worden nageleefd~
Wat gaan wij daar voor doen?
In het beleidsplan VTH heeft Leudal haar visie en ambitie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving vastgelegd voor de periode 2018-2021. Dit plan laat aan de inwoners en ondernemers zien dat de gemeente haar taken op dit gebied transparant en op uniforme wijze uitvoert. Jaarlijks wordt ter uitvoering hiervan door het college een VTH-Uitvoeringsprogramma (UP) vastgesteld. Daarin wordt vastgelegd welke taken er door de gemeente worden uitgevoerd. Voor een deel is dat gebaseerd op regionaal bestuurlijk gemaakte afspraken binnen de samenwerking in de RUD Limburg-Noord, voor een deel wordt dat bepaald door landelijke kwaliteitseisen (voor bijvoorbeeld bouwen) en voor een deel door lokale bestuurlijke prioriteiten. Die laatste worden jaarlijks opgehaald bij het bestuur en verwerkt in het UP. Naast deze bestuurlijke prioriteiten wordt er komend jaar bij het opstellen van het UP voor het eerst gewerkt met een bonus-malussysteem waarbij het naleefgedrag bepalend is voor de controlefrequentie en aanpak van bedrijven, horecaondernemers, aannemers en organisatoren van evenementen.
In navolging van de structurele aandacht voor klanttevredenheid bij vergunningverlening wordt er in 2020 ook gestart met de meting van klanttevredenheid binnen het taakgebied toezicht en handhaving. Het resultaat hiervan wordt gebruikt voor het verder verbeteren van de dienstverlening. De klantwaardering kunt u terug vinden in de kwartaalrapportages en het VTH-jaarverslag.
Tot slot hebben bestuurlijk de projecten die betrekking hebben op ondermijning en het uitvoeren van flexcontroles in samenwerking met onder andere politie en justitie een hoge prioriteit. Deze flexcontroles leiden tot vervolgwerkzaamheden op het gebied van handhaving binnen de gemeente.
Wat mag dat kosten?
Adequate handhaving | (bedrag x 1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2018 | Begroting na wijziging 2019 | Primitieve begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | ||||||
Toepassing APV | 354 | 348 | 393 | 396 | 396 | 393 |
Handhaving ruimtelijke ordening | 182 | 166 | 179 | 180 | 180 | 180 |
Toezicht en handhaving bouwen | 676 | 567 | 593 | 602 | 602 | 602 |
Totale lasten | 1.212 | 1.081 | 1.164 | 1.179 | 1.179 | 1.176 |
Baten | ||||||
Toepassing APV | 1 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Handhaving ruimtelijke ordening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toezicht en handhaving bouwen | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | 2 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
Resultaat | 1.214 | 1.080 | 1.162 | 1.177 | 1.177 | 1.174 |